Prostaat.nl

Alles over de Prostaat

Prostaat.nl

oorzaak verhoogde psa waarde buiten de kanker om

Dit onderwerp bevat 1 reactie, heeft 1 stem, en is het laatst gewijzigd door  C. 1 dag, 3 uur geleden.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Zoek in de antwoorden van dit topic

• Auteur

Siem Huisman

Enige weken geleden bleek uit een bloedonderzoek door de huisarts, dat mijn psa waarde te hoog was en hij verwees mij naar de uroloog door. Overigens kwam ik niet voor plasproblemen bij de huisarts! Bij het afvinken van andere uitslagen bleef alleen de hoge psa waarde over. Hij noemde dat ‘bijvangst’. Op 20 maart ben ik in de kliniek geweest voor een prostaatpunctie en afgelopen woensdag werd mij (gelukkig) verteld dat er niets gevonden was.
    Wel moet ik over 3 maanden voor een nieuw bloedonderzoek bij u een afspraak maken.

Nadenkend over een en ander kom ik tot een paar vragen, zoals: in 8 van de 10 gevallen blijkt de psa waarde geen indicatie voor kanker te zijn. WAAR KOMT IN DEZE GEVALLEN DAN WEL DE HOGERE PSA WAARDE VANDAAN?? Daar heb ik nog niemand over gehoord. Ik stelde deze vraag via de mail aan de uriloog, maar die wil er alleen in een persoonlijk gesprek antwoord op geven. Dat kan/wil hij niet per mail. ????
    Mensen die veel hogere waarde hebben dan ik blijken soms ook geen problemen te hebben. Anderen met minder waarde echter wel.
    Stel dat over 3 maanden mijn psa waarde is gestegen of gedaald, welke conclusie kunt je daar dan aan verbinden?

#5728 Reactie

C.

Alles in een lichaam is een beetje lek! De psa vloeistof hoort met de zaadvloeistof, voorvocht etc. naar buiten te komen, maar een klein beetje lekt naar de bloedsomloop. De psa waarde van zaadvloeistof is 100.000 of hoger, die in het bloed hoort keiner te zijn dan 4.
    Eeen reden voor een hogere waarde in het bloed kan een vergrote prostaat zijn, een ontsteking of tumorvorming. In het laatste geval kan de waarde oplopen tot in honderd- of duizendtallen. Zijn er uitzaaiingen dan doen die mee in de psa vorming en is de bloedbaan de enige uitweg.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
Reageer op: oorzaak verhoogde psa waarde buiten de kanker om
Mijn informatie:

Smileys worden automatisch omgezet. Klik hier om te zien welke smileys beschikbaar zijn.

Nieuwsbrief Prostaat.nl

Blijf op de hoogte van het laatste Prostaatnieuws.