Prostaat.nl

Alles over de Prostaat

Prostaat.nl

Pellen of schrapen van de prostaat

Dit onderwerp bevat 5 reacties, heeft 1 stem, en is het laatst gewijzigd door  J Protzman 5 maanden, 2 weken geleden.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Zoek in de antwoorden van dit topic

• Auteur

WimPro

I.v.m. een erg grote prostaat en soms plasproblemen (ook met gebruik van Alfuzosine) stelt de uroloog dat de enige manier om de plasproblemen te verminderen een sneetje in de onderbuik is en dat de prostaat geschraapt of gepeld wordt.

Ik heb begrepen dat bij deze ingreep er ongeveer 5 dagen ziekenhuis opname zijn.

De PSA varieert tussen de 10-15. Meest recent PSA=13+

De vragen die ik heb zijn:

1/. als de prostaat gepeld of geschraapt wordt, kan er dan prostaat weefsel onderzoek op PK plaatsvinden op het verwijderde prostaat weefsel ? ( ik heb tal van biopten gehad, zonder positieve uitslag, maar steeds verdenking op PK. Omdat de PSA de laatste metingen varieert tussen de aangegeven grenzen PSA=10-15 is de druk om weer biopten te laten nemen, wat minder).
    Indien weefsel onderzoek kan a.d.h.v. deze ingreep, dan is het onderzochte weefselvolume mogelijk groter dan wat bij alle biopten (32) is onderzocht. Maw een diagnose voordeel….

2/. het herstel: hoe lang duurt dit. De uroloog doet er nogal luchtig over, maar ik spreek mannen die dit hebben laten doen en een herstelperiode van ongeveer een jaar nodig hadden. Problemen met plassen, revalidatie therapie bekkenbodem, pijn in liesstreek, bovenbenen, bekkenbodem.
    Ik ben een fietser, gewend aan een wielrenzadel en het rijden van forse afstanden. Hoe lang duurt het, voordat je weer kan fietsen na het pellen / schrapen van de prostaat ? Ik ben 68 jaar, maar 3 maanden stoppen met fietsen, betekent een enorme terugval in conditie.

3/. zijn er alternatieve methoden om een prostaat van rond de 120ml te verkleinen om plasproblemen te voorkomen of te verminderen ? Bij alternatieven: dezelfde vraag m.b.t. hersteltijd en opnametijd.

Bedankt voor uw reactie.
    Wim

#2188 Reactie

redactie

Bij het schrapen en het pellen van de prostaat wordt er prostaatweefsel verwijderd en dit wordt altijd onderzocht.

Herstel van beide ingrepen is ongeveer 3 maanden. er zijn mannen die sneller herstellen, maar het duurt sosm ook langer. In ieder geval niet iets om zomaar overheen te stappen.

De prostaat kan met medicatie verkleind worden. Meestal duurt ook dit enkele maanden, maar dit lijkt me zeker het proberen waard.

#2189 Reactie

redactie

Dank voor uw voorgaande reactie.

1/. Uit uw reactie begrijp ik dat pellen en schrapen van de prostaat verschillende ingrepen zijn. Is het verschil (voor u kort) aan te geven. Wat is de overweging voor de ene of de andere ingreep ?

2/. De uroloog wil geen prostaat verkleiner toepassen omdat deze medicatie op hormonen is gebaseerd. Hierdoor daalt de PSA en omdat er nog steeds kans op PK is, zou dat de diagnostiek negatief kunnen beinvloeden. Bovendien houdt men de hormonen liever achter de hand, zo stelt de uroloog. Ik vroeg 6 jaar geleden al of een combi pil nuttig was om de prostaat te verkleinen en op langere termijn het risico op plasproblemen te verkleinen. Ook toen was men om dezelfde redenen daartegen.

3/. als door de grote prostaat een spontane afsluiting van de urineleider zou plaatsvinden (dit even los van de catheder om het acute plasprobleem op te lossen), wat zijn dan de alternatieven voor de uroloog bij een pt met een prostaat van rond de 120ml. Is dat alleen schrapen/pellen of kan ook deels TURP of prostaat verwijdering gedaan worden ? Wat is gebruikelijk ?

3 maanden uit de running voor een behandeling als pellen / schrapen is erg lang, en is naar mijn mening niet iets om zo maar even overheen te stappen.

Ik zit met inschattingsprobleem toekomst:
    1. problemen door grote prostaat (onafhankelijk van PK ja of nee).
    2. men stelt dat ik in de verdachtenbank zit voor PK, al hebben biopten en PCA3 test dat niet aangetoond. De diagnostiek blijft eigenlijk na 6 jaar onzekerheid en elke 3 maanden controleren, achter. Ik weet niet waar ik aan toe ben en Nijmegen ziet men niet zitten.

Ik weet niet wat de beste aanpak is: om preventief dan wel bij een acuut plasprobleem (niet meer kunnen plassen) voor een behandeling te kiezen. Dus wat bij acuut plasprobleem? Welke ingreep wordt dan gedaan of aangeraden ? Bij onverhoopt positieve uitslag op PK wordt een ander verhaal…..

Bedankt voor uw reactie.
    Wim

#2190 Reactie

redactie

ad 1. Alleen de grootte van de prostaat bepaalt welke manier van opereren de voorkeur heeft. Bij prostaat groter dan 80 ml gaat de voorkeur uit naar pellen (=open operatie).

ad 2. De prostaatverkleinen kan met hormoonblokkade. Dat zijn geen hormonen. Middelen zoals avodart of proscar doen de PSA dalen. Na 1 jaar gebruik is de PSA gehalveerd. Met deze kennis in het achterhoofd is de PSA nog steeds betrouwbaar (gewoon vermeningvuldigen met 2)

ad 3. Prostaat van 120 ml kan het beste gepeld worden.

3 maanden uit de running is misschien wat overdreven. U ligt niet 3 maanden op bed en kunt gewoon van alles doen.

Grootte van de prostaat zegt niets over kans op prostaatkanker.

#2191 Reactie

redactie

Uw PSA past prima bij de grootte van de prostaat en u zit helemaal niet in het verdachtenbankje. Eerdere onderzoeken worden goed.

Uw prostaat is 3 keer zo groot als normaal dat is uw PSA ook. Lijkt mij dus geen reden tot zorg.

Hoezo ziet men Nijmegen niet zitten? Dan maakt u toch gewoon zelf een afspraak?

IK zou eerst maar eens afwachten en starten met een medicijn zoals avodart en dan rustig de PSA volgen

#5640 Reactie

J Protzman

Heb 8 weken geleden operatie aan prostaat gehad,ze hebben schrapen gedaan,
    Heb nu 2 dagen bloedverlies is dat normaal?
    Met vriendelijke groet J Protzman

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
Reageer op: Pellen of schrapen van de prostaat
Mijn informatie:

Smileys worden automatisch omgezet. Klik hier om te zien welke smileys beschikbaar zijn.

Nieuwsbrief Prostaat.nl

Blijf op de hoogte van het laatste Prostaatnieuws.